Fotografování je „malování světlem“. Obzvláště v krajinářské fotografii dokáže správné osvětlení, jako například teplé ranní světlo, zářící večerní obloha nebo hvězdná noční obloha, propůjčit objektům skutečně jedinečný charakter.
Proto vždy hledám spektakulární osvětlení a pokud je to možné, snažím se jednotlivá místa navštívit vícekrát, abych mohl krajinu zachytit v různých okamžicích.
Základní pravidlo „slunce za zády“ vám poskytne dokonale nasvícenou a čistou krajinu se světlem „jako na pódiu“. Pokud však paprsky svítí z boku, vytváří slunce skutečně mimořádnou trojrozměrnou hloubku, která je ideální pro motivy, jakými jsou například linie do dáli se táhnoucích vrcholků hor. Pro zachycení spektakulárních východů a západů slunce využívám většinou slunce svítící přímo proti mně, které vykresluje krajinu přede mnou jako černou siluetu.
Moje nejoblíbenější časy na fotografování jsou zlatá hodina (těsně po východu a těsně před západem slunce) a modrá hodina (před východem/po západu), charakterizované nádherně teplým magickým světlem a téměř rovnoměrným nasvícením scény.
Při plánování konkrétního osvětlení dnes mají fotografové naštěstí k dispozici řadu speciálních nástrojů. Kromě navigačních aplikací, které používám k virtuálnímu cestování mezi lokacemi a detailnímu průzkumu z pohodlí domova, existuje také řada webových stránek a speciálních fotografických aplikací, se kterými mohu vše naplánovat - až po simulaci jakýchkoli myslitelných světelných podmínek kteréhokoli místa na světě v libovolném okamžiku. To zahrnuje i informace o výšce slunce nad obzorem, poloze měsíce a mléčné dráhy a příslušné časy svítání a západu.
Na svoji poslední výpravu do Turkmenistánu jsem se dopředu intenzívně připravoval, takže jsem byl schopen naplánovat, jaké objekty budu chtít fotografovat a z jakého místa - díky tomu jsem byl v mnohem menším časovém presu a věděl jsem, že mám dostatek času se konečně jednou alespoň trochu vyspat! Znamenalo to také, že jsem neriskoval, že přijdu o velkolepé záběry, jako je „Pekelná brána“ za soumraku, neuvěřitelná hvězdná obloha bez rušivého svitu měsíce, mléčná dráha nad malou vesnicí v poušti nebo zlatavý západ slunce.
Pro noční záběry jsem si vystačil s mnohem jednodušší technikou, v podobě velmi silné baterky! Ta mi umožnila uprostřed noci nasvítit černočernou pouštní krajinu podle potřeby i bez měsíčního světla.
Všem fotografům doporučuji při přípravě na výpravu využít co nejširší škálu nástrojů a možností, aby mohli své objekty kreativně „kreslit“ pomocí mnoha různých světelných zdrojů a situací.
Autor a fotograf: Adrian Rohnfelder
-
M.ZUIKO DIGITAL ED 7‑14mm F2.8 PRO
Mimořádný širokoúhlý výkon
-
M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑100mm F4 IS PRO
Maximální mobilita a pohodlí
-
Příroda a divočina
-
Společenský život a životní styl
-
Město a cestování
-
Video
-
Zpravodaj MyOlympusBuďte informováni jako první a využijte své produkty OM Digital Solutions naplno
-
KontaktNeváhejte nás kontaktovat
-
Zákaznická podporaZvolte téma nápovědy níže.