Mobile Version Hide

K prohlížení využíváte internetový prohlížeč Internet Explorer 6. Tento prohlížeč je již zastaralý.
Pro bezpečné a spolehlivé prohlížení stránek doporučujeme, abyste upgradovali na některý z následujících prohlížečů:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Příroda a divočina

Fotografování je „malování světlem“. Obzvláště v krajinářské fotografii dokáže správné osvětlení, jako například teplé ranní světlo, zářící večerní obloha nebo hvězdná noční obloha, propůjčit objektům skutečně jedinečný charakter.

Proto vždy hledám spektakulární osvětlení a pokud je to možné, snažím se jednotlivá místa navštívit vícekrát, abych mohl krajinu zachytit v různých okamžicích.

Základní pravidlo „slunce za zády“ vám poskytne dokonale nasvícenou a čistou krajinu se světlem „jako na pódiu“. Pokud však paprsky svítí z boku, vytváří slunce skutečně mimořádnou trojrozměrnou hloubku, která je ideální pro motivy, jakými jsou například linie do dáli se táhnoucích vrcholků hor. Pro zachycení spektakulárních východů a západů slunce využívám většinou slunce svítící přímo proti mně, které vykresluje krajinu přede mnou jako černou siluetu.

Moje nejoblíbenější časy na fotografování jsou zlatá hodina (těsně po východu a těsně před západem slunce) a modrá hodina (před východem/po západu), charakterizované nádherně teplým magickým světlem a téměř rovnoměrným nasvícením scény.

Při plánování konkrétního osvětlení dnes mají fotografové naštěstí k dispozici řadu speciálních nástrojů. Kromě navigačních aplikací, které používám k virtuálnímu cestování mezi lokacemi a detailnímu průzkumu z pohodlí domova, existuje také řada webových stránek a speciálních fotografických aplikací, se kterými mohu vše naplánovat - až po simulaci jakýchkoli myslitelných světelných podmínek kteréhokoli místa na světě v libovolném okamžiku. To zahrnuje i informace o výšce slunce nad obzorem, poloze měsíce a mléčné dráhy a příslušné časy svítání a západu.

Na svoji poslední výpravu do Turkmenistánu jsem se dopředu intenzívně připravoval, takže jsem byl schopen naplánovat, jaké objekty budu chtít fotografovat a z jakého místa - díky tomu jsem byl v mnohem menším časovém presu a věděl jsem, že mám dostatek času se konečně jednou alespoň trochu vyspat! Znamenalo to také, že jsem neriskoval, že přijdu o velkolepé záběry, jako je „Pekelná brána“ za soumraku, neuvěřitelná hvězdná obloha bez rušivého svitu měsíce, mléčná dráha nad malou vesnicí v poušti nebo zlatavý západ slunce.

Pro noční záběry jsem si vystačil s mnohem jednodušší technikou, v podobě velmi silné baterky! Ta mi umožnila uprostřed noci nasvítit černočernou pouštní krajinu podle potřeby i bez měsíčního světla.

Všem fotografům doporučuji při přípravě na výpravu využít co nejširší škálu nástrojů a možností, aby mohli své objekty kreativně „kreslit“ pomocí mnoha různých světelných zdrojů a situací.

Autor a fotograf: Adrian Rohnfelder

Může vás také zajímat