Mobile Version Hide

K prohlížení využíváte internetový prohlížeč Internet Explorer 6. Tento prohlížeč je již zastaralý.
Pro bezpečné a spolehlivé prohlížení stránek doporučujeme, abyste upgradovali na některý z následujících prohlížečů:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Příroda a divočina

Jsem rád, že se s vámi mohu podělit o své zážitky z nedávné týdenní výpravy lodí na Svalbard.

Nejsevernějším místem, jaké jsem až doposud navštívil, byl, Island. Před vyplutím jsem byl trochu nervózní a přemýšlel, jestli mám na takovou mrazivou cestu vhodné oblečení a jaké fotografické vybavení s sebou budu potřebovat. Do tak odlehlých končin nejezdíte každý den. Jakmile vyrazíte, nemůžete si jen tak skočit do obchodu a nakoupit zapomenuté vybavení nebo oblečení.

Nakonec jsem se rozhodl pro OM-D E-M1X, vzhledem k jeho schopnosti odolat nepříznivým povětrnostním podmínkám. Vzal jsem si také M.Zuiko Digital ED 7-14mm F2.8 PRO na fotografování krajiny a M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4 IS PRO pro standardní záběry. Na fotografování zvířat jsem si vzal dvě dlouhá skla: M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO a M.Zuiko Digital ED 300mm F4 IS PRO. A pro případ, že by zvířata byla dál, než jsem očekával, vzal jsem si také telekonvertory MC-14 a MC-20.

Se vším tím vybavením jsem byl připraven na vytoužené dobrodružství. Letěli jsme z Hamburku přes Oslo do Longyearbyenu a jakmile jsme dorazili, absolvovali jsme bezpečnostní instruktáž. Byl jsem ohromen profesionalitou instruktáže a už jsem se nemohl dočkat, až se nalodíme na naši loď Quest, ale věci nebyly tak jednoduché! Loď nebyla u mola, ale kotvila kus od pobřeží. Na loď jsme se museli dopravit na Zodiacích (malých motorových člunech). Jakmile jsme se ocitli na palubě, vyzvali nás, abychom se zúčastnili evakuačního cvičení, které nás mělo připravit na možné krizové situace. Konečně jsme vypluli –

Nikoli však podle očekávání na sever, ale kvůli větru jižním směrem. Mnoho mých spolucestujících tím bylo zklamáno, protože lední medvědy lze s největší pravděpodobností spatřit na ledových krách daleko na severu. Zklamání ale netrvalo dlouhou, když jsme jen po pár hodinách plavby vyráželi na naši první exkurzi: pozorování ledního medvěda. Naskákali jsme do Zodiaků a namířili si to přímo k pevnině, abychom se dostali blíže k našemu cíli. Náš průvodce se nám pokoušel vysvětlit, kam se máme dívat, ale není snadné rozpoznat bílé zvíře proti bílému pozadí.





Konečně jsme ledního medvěda spatřili a mé rozhodnutí vzít si s sebou oba telekonvertory MC-14 a MC-20 se vyplatilo. Medvěd byl asi kilometr daleko a my jsme se nedokázali dostat blíž. Kombinace malého, houpajícího se člunu a 300mm objektivu s MC-20 (což u malého formátu odpovídá ohniskové vzdálenosti 1200mm) zapříčinila, že jsem sice byl schopen ledního medvěda zachytit, ale bylo obtížné pořídit ostré snímky.
Naštěstí je třístovka vybavena stabilizátorem obrazu, který v režimu „SyncIS Mode“ dokonale spolupracuje se stabilizací obrazu integrovanou v těle E-M1X. Díky této skvělé vlastnosti jsem byl schopen komponovat záběr a pořídit pár ostrých snímků.

Třetího dne, když už jsme za sebou měli ranní a odpolední výpravu, nám řekli, ať se ve 22:30 připravíme na další cestu, protože u kraje ledu byl spatřen další medvěd. Nikde jinde na světě by fotografování v tuto hodinu nebylo myslitelné, ale v květnu je tady na severu touto dobou ještě stále světlo. Tentokrát nebylo spatření ledního medvěda žádný problém. Jednak byl jen 500 metrů od nás, a také jsme za poslední dny získali v hledání medvědů značnou praxi. Když jsme se za pár hodin vrátili zpátky na Quest, měl jsem několik vynikajících snímků ledního medvěda v přirozeném prostředí.

Lední medvědi nejsou v Arktidě samozřejmě jedinými atraktivními objekty. Během této cesty jsem pochopil, proč fotografové ptáků tak milují kajky a malé alky. Ale i mroži, lachtani a především jedinečná krajina a mimořádné světlo způsobí, že se srdce fotografa rozbuší o poznání rychleji. Při zpětném pohledu byly mé obavy ohledně oblečení a vybavení zbytečné. Dlouhá skla v kombinaci s telekonvertory byla ideální pro fotografování přírody, zatímco kratší skla se hodila pro zachycení fascinující krajiny.

Autor a fotograf: Michael Guthmann

Všechny snímky byly pořízeny s následujícím vybavením